Konst som experiment

När jag började som lärare för barn i andraklass så tyckte jag det var väldigt kul med att göra små experiment tillsammans med dem. Inte på det viset att det skulle bli någon kemisk reaktion men jag tyckte det var fantastiskt kul att testa och se hur barnen reagerade när vi pratade om vissa saker. Konst är något som jag alltid brunnit för och som ofta blir ett väldigt intressant ämne oavsett om man pratar med barn eller vuxna. Uppfattningar beror oftast på bakgrund, erfarenheter och en rad andra parametrar och man blir därför ofta imponerad över resultatet som det landar i.

Jag visade mina elever en bild av en pojke som simmar i något som ser ut som vatten men som är färgat i rött. Många barn såg att pojken simmade men andra menade att han låg och vilade fast i en väldigt märklig position. Redan här blir jag imponerad över vad konst kan göra med människor men framförallt vad det säger om sinnesstämningen. Vidare hade det varit superintressant att se om barnen som såg att pojken simmade faktiskt var extra aktiva just den dagen medan de andra barnen som såg att pojken vilade kanske var mer trötta.

Lärdomar

Man kan inte spekulera nog och jag tar alltid med mig lärdomar från olika sådana här tillfällen med mina elever. Att konst kan skapa uppfattningar, känslor, meningar och åsikter som är helt skilda trots att vi sett exakt samma konst. Att dessutom låta barnen prata vidare, fantisera och berätta om vad dem tänker, tycker och känner efter att ha fått se ett speciellt konstverk är ännu mer fantastiskt. Än mer viktigare är det att låta barnen tänka, prata och tycka precis som dem vill som vidare blir en del i att visa att allt här i världen är okej.